Varga Viktória tervező éppen a Marie Claire divatnapokra készül, ahol az első saját bemutatója lesz majd, egy héttel és pár nappal a BCEFW megjelenése után. “Éjjel nappal dolgozunk, de örülök, hogy a Young Talents bemutatóba is elhozhattam a darabokat.” - mondta nekünk, amikor elcsíptük a bemutató után, a Budapest Central European Fashion Week keretein belül, a Várkert bazárban.
 
Varga Viktória közgazdászból lett tervező, a KREÁ-s diplomamunkáját a Young Talents bemutató keretein belül láthattuk. Most exkluzív szabászati megoldásokkal és sok kifinomult kézimunkát igénylő technikával készített, színes, nőies darabokat mutatott be, amiket Marrakesh ihletett. Jövőbeli terveiről, múltbeli munkáiról és a Varga Viktória-ságról beszélgettünk vele.
 
Ez még “csak” a diplomakollekciód, mégis sokat elértél már. Hogy csináltad?
 
Tudatosan építettem. Ha valaki nem érettségi után indul neki a szakmának, akkor könnyebb. Már megvolt a stílus, tudtam hogy mit akarok mutatni. Sose tetszett, amit vásárolni tudtam, pedig nagyon szerettem öltözködni, és mindent átalakítottam. Így indult az egész. Később szaktudást akartam szerezni, ezért iratkoztam be a KREÁ-ba.
 
Ez a négy év nagyon intenzív volt, nagyon sok ruhát készítettem, és ezt a tudást is bele szerettem volna tenni a kollekciómba. A KREÁ-n a tervezők egyaránt kapnak külső véleményt és bátorítást, de a sok kísérletezésnek is sokat köszönhetek. Néha természetesen nehéz volt, sokat éjszakáztam, a diplomamunkámban is van pár darab amin hónapokig dolgoztunk. De persze az más, amikor egész kollekció készül.
 
Mi inspirálta a diplomamunkádat, aminek pár darabját most a kifutón láthattuk?
 
Marrakeshből vettem az inspirációt, a motívumok ihlettek. Főként az építészetet tanulmányoztam, a kapuk, a felső boltívek köszönnek vissza a ruhákon. Ezeket mindig lerajzoltam kicsit egyszerűbben, ahogy én láttam, majd átvittem textilre. Ez konkrétan egy utazás volt, de utána még nagyon sokat kutattam a részleteket.
 
A széles színpalettában megjelennek a nyári napsütésre emlékeztető élénk narancsárga és a Marrakesh várost körülvevő fal piros monokróm árnyalatai. A pirosas árnyalatok amugy is a kedvenceim, azok biztosan minden kollekcióban feltűnnek majd. Hangsúlyosak továbbá a kékes árnyalatok, mint a kobaltkék, a kékes lila és a tengerészkék, melyek a híres Jardin Majorelle kert hangulatát adják vissza. Az erőteljes színeket a púder, a beige és a camel pasztell árnyalatai egészítik ki és teszik harmonikussá.  
 
 
 
Mostantól összekötő jegy az utazás a kollekcióidban?
 
Igen, azt szeretném hogy minden évben így legyen. Nagyon szeretek utazni, a legtöbb inspirációt az adja. Egyébként az itthoni környezet is tud ihletet adni, főleg amikor nem rohanásban vagyok. Például ha jön valaki vendégségbe, és megmutatom neki a várost, akkor elkezdek lelassulni és mivel ő figyel én is elkezdek figyelni. Nagyon érdekes így Budapest.
 
Amikor utazunk, akkor már csak attól is jobban inspirálódunk, mert másnak vagyunk kitéve, figyelő üzemmódban vagyunk, nem a mindennapi életünket éljük. Ilyenkor mindig annyira feltöltődöm, ezt egy jó vonalnak érzem.
 
Van még olyan város, ami inspirált? Mire számíthatunk a következő pár kollekcióban?
 
Nem titok, hogy most Budapest van a középpontban. Szeretek az építészetből meríteni, hatnak rám a fürdők, a víz és a különböző formák. Ötleteim a további kollekciókra is vannak, de most még inkább nem árulnék el semmit.
 
Hogyan oldod meg, hogy nem a nyilvánvalót ragadod ki? Sok dizájner ebbe a hibába esik, mondjuk ha magyar ihletet keresnek, matyóhímzéssel díszítenek. Nálad nem érződik arcbatolósnak, mégis egyértelmű, hogy honnan az ötlet.
 
Nyilván szerettem volna, hogy modern legyen, nagyvonalú, például szabászatilag is. De közben részletgazdag. Hiába van benne nagyon alaposan kidolgozva minden részlet, a motívumokat inkább átformáltam arra, amit én látok benne, ilyen szempontból egyszerűsítettem. A kulcs tehát a feldolgozás, hogy én hogyan nyúlok hozzá.
 

Van piaca Magyarországon a couture-szerű daraboknak? Most főleg olyanokat láthattunk.
 
Ez igazából egy bizonyos idő után dől majd el. Például, hogy milyen arányban fogom az ilyen darabokat beépíteni a kollekcióimba. Mindig kellenek az imidzs darabok, ennél a kollekciónál több is volt főleg mivel ez diplomamunka, ezen többet dolgozik az ember mint egy szezonális kollekción. Plusz nekem nagyon fontos a hordhatóság. Bár sok ruhám kifutóra termett és eksztravagáns darab, a legtöbbet mégis el tudja képzelni magán az ember.
 
Szerencsére van már rá kereslet itthon, de terjeszkednék külföldre is. Sokan megtalálnak mind külföldről, mind az Instagramon keresztül, de sajnos webshop nélkül nehéz ezeket az igényeket kiszolgálni. Most készült el az új honlap, amin webshop is lesz, és így már remélhetőleg egyszerűbb lesz eljutni az emberekhez.
 
Van egy kapszulakollekciód, ami a kutyamenhelyeket és az örökbefogadást segíti, az Aron. Áron egy örökbefogadott kutyus, akinek keresése hatalmas tömegeket mozgatott meg, ő a kollekció névadója és egyik arca. Mesélnél erről?
 
Itt összejöttek a dolgok: nagyon jóba lettünk a kutya tulajdonosával, és engem pont meghívtak egy olyan bemutatóra, amin kutyusok voltak a kifutón. Összetettük, hogy van egy celebkutyánk, van egy bemutatónk, és tele vannak a menhelyek is kutyákkal. A pólókra írt üzenetekkel sarkalljuk az embereket örökbefogadásra. Hihetetlen hogy mennyi celebnek van fogadott kutyája, ők is örömmel felvették a ruháinkat.
 
Itt az üzenet volt a lényeg és jó cél. Ebben a kollekcióban nem az a saját munkásságom jön át ugyan, de a szalagozási technikámat itt is beépítettem azért. A kutyaruha is kétoldalú, igyekeztem ott is különlegeset mutatni. Ha olyan témát találok, amivel tudok azonosulni, akkor szeretek ilyen jellegű kapszulakollekciókat csinálni.
 

Még egy kapszulakollekciód jelent meg eddig, az Elysiannal közös Dragonfly.
 
Emögött is van egy story. Bogival mindketten álommegvalósítók és karrierváltók vagyunk. Arra akartuk sarkallni a nőket, hogy álljanak ki magukért, merjék megélni az álmukat. A szitakötő nekünk a szabadságot jelképezi, ez jelent meg bross formában. A kiegészítő ötlete a suffragettektől jött, az 1900-as évek elején hordtak lila-fehér-zöld kitűzőket jelvényként. Ezt gondoltuk újra. Sőt, sikerült megnyernünk Tompos Kátyát a kollekció arcának, aki nagy örömmel állt mellénk.
 
Évi két kollekciót tervezel kiadni?
Igen, az évi két kollekciót mindenképp szeretném tartani, és ha belefér, azon felül csinálnék még kapszulakollekciókat is. Ez lehet akár egy együttműködés más tervezőkkel, vagy szívesen beállnék valamilyen jó ügy mögé is. Ezeket úgyis az élet hozza majd.
 
A bemutatott kollekciódból melyik a kedvenc darabod?
A piros, pomponos egyberuha, már csak a szín miatt is. A midi hosszt is imádom, mert elegáns, mégis nőies, különleges.

RAPID FIRE QUESTIONS

 
Mit olvasol mostanság?
A Gucci könyvet.
 
Mi az, ami szinte azonnal boldoggá tud tenni?
Egy jó vacsora. Nagyon szeretek finom dolgokat enni, nálam a vacsora a fő étkezés, és meg is adom a módját.
 
Milyen rossz szokástól szeretnél megszabadulni?
Hamarabb szeretnék lefeküdni, éjjel 2 előtt sajnos nem jutok ágyba.
 
Mivel foglalkoznál, ha nem designer lennél?
Valószínűleg maradtam volna közgazdász. Ugyanakkor, szívesen tanulnék valami új, kreatív szakmát is, ami által szintén ki tudom fejezni magam.
 
Mi hiányzik a legjobban, ha hosszabb ideig nem vagy Magyarországon?
A stúdióm. Maga az atmoszféra, a saját dolgaim és a szép ruháim.
 
Varga Viktória egyenlő?
Természetes elegancia és humor.
 
Legjobb vétel mostanság?
Anyagok.
 
Mivel kéne Magyarországon többet törődniük az embereknek?
Hogy hordjanak színeket! És hogy megtalálják, mi teszi őket boldoggá.
 
Guilty pleasure?
Borok.
 
Kit kéne követnünk az Instagrammon?
@viktoriavargabudapest!