Carrie karrierje, kétségei, gardróbja és meghatározó lookjai nem egy fashioniszta alapvető stílusát határozták meg - de míg stílustippeket érdemes megfogadni tőle, emberként méltó példakép lenne-e 2018-ban?
Ki ne szeretne menő író lenni? Ki ne szeretne drága designer darabokat halmozni a menő New York-i kecója gardróbjában, divatbemutatókra járni, vonzó férfiakkal randevúzni, és minden nap legalább egyszer étteremben bandázni a barátokkal?
Vagy ki ne akarna modellekkel, étteremtulajdonosokkal, ingatlanmogulokkal, sármosabbnál sármosabb férfiakkal - meg úgy akárkivel - henteregni, nulláról felépítve a Nagy Alma legütősebb PR cégét, és tetőtől talpig Chanelben semmibe venni a szebb, vékonyabb, fiatalabb trónfosztókat?
Ki ne álmodott volna stukkós luxuslakásról a Park Avenue-n, galériavezetői állásról, fehér lovon érkező hercegről, és mesésen tökéletes házasságról, mely jótékonyan simul bele a gondosan felépített, pasztellszínű életünkbe?
És ki ne szeretne menő ügyvéd lenni - nőként, a ‘90-es évek végén - szigorúan designer áramvonalas nadrágkosztümben, napi 15-16 óra munkát áldozva a jog oltárán, egyetlen nőként egy férfiak által uralt irodában?
Carrie, Samantha, Charlotte és Miranda karakterei nem csupán a remekül megírt történelmi szálak, hanem a sorozat zseniális stylistjának, Patricia Fieldnek köszönhetően váltak nők millióinak kedvenceivé - amíg fel nem nőtt a genderkérdést feszegető, feminista, a határokat folyamatosan kitologató, mindent megkérdőjelező, kőkemény #me too-generáció, az Y, és az őket követő Z.


Fáraszt, mert azt tanította kislányok millióinak, hogy ha szomorú vagy, vegyél egy cipőt, és ennyi. Mert ugye, minden nőnek egy cipő kell a boldogsághoz, lehetőleg rohadt drága, amit egyébként gyakorlatilag lehetetlen egy írói fizetésből finanszírozni.
Meg ugye, egy nő annyira felületes, hogy neki ez kell a boldogsághoz.
Fáraszt, mert folyamatosan más húzza ki a bajból. Nem tizennyolc, huszonkettő vagy huszonöt évesen, amikor az ember hajlamos még négy-öt alkalommal belefutni ugyanabba a bakiba, hanem harminc pluszosan.
Fáraszt, hogy annyira kapaszkodik minden egyes férfiba, hogy már szinte belesajdul az ember szíve. Fáraszt, hogy egészen végig csupán a Nagy Ő lebeg az aviátorral takart szeme előtt és ha néha rá is jön arra, hogy ő egymagában, Carrie Bradshaw-ként is értékes személy, a rosszkedv ellen shoppingolt magassarkúkban tipegve a felismerés pillanatok alatt tova is száll.











És félreértés ne essék - szeretem Carrie-t. Kompaktnak érzem a személyiségét, és szeretem, mint karaktert, de úgy gondolom, mai szemmel visszanézve tévesen volt példakép fogékony tinilányok, és a SaTC sorozatot Bibiliájuknak tekintő nők milliói számára.
Így, 2018-ból visszanézve Charlotte történetét is nevetségesnek érzem - egy felnőtt nő tényleg ennyire korlátozza saját céljait? Betegesen fogdosni a New York-i éjszakában a leendő férjeket? Magunkat folyamatosan alárendelve egy pontról-pontra kidolgozott illúziónak, akár megalázó köröket is futva érte?
Charlotte az egyik kedvenc karakterem, mert kedves, tiszta szívű, és aranyos - mégis, először akkor éreztem, hogy minimálisan köze van egy élő, hús-vér emberhez, amikor egy pillanatra megállt az oltár előtt, a Trey-jel kötött házassága előtt.
Amikor egy pillanatra átfutott az agyán, hogy ezt mégsem kellene. Hogy nem kellene valakihez hozzákötni magunkat, akivel még csak a szexuális életünk sem működik, egy egész életre, csak azért, hogy MacDougalné legyünk a New York-i elit krémjében.
Valóban ilyen példaképre lenne szükségünk?
Charlotte karakterének valószínűtlenségének bizonyítéka az @everyoutfitonsatc Instagram account által elindított #wokecharlotte tag is, mely utólag ad lehetőséget Charlotte-nak bizonyítani azt, hogy nem csupán a mutatós kabátok és királylányruhák gyűjtésében jeleskedik.









A sorozat egyetlen olyan szereplője, aki tudatában van annak, hogy neki tulajdonképpen van szexualitása, Samantha - akit rendszeresen leribancoznak, pontosan erősítve a nézőben az érzetet, hogy több férfival szexelni bizony megvetendő.
Samantha a sorozat kurvája, a négy szereplő közül az egyetlen, aki nem csak hangoztatja, hanem valóban tényleg tesz másokra, az ő hibái a legemberibbek - hiszen ha az ember egy nála jóval fiatalabb szexikonnal jár, bizony, elgondolkodik a mellműtéten -, és sajnos pont ő az a sorozatban, akinek esélye sincs jellemfejlődésre, hiszen az egyetlen lépés, amit a komfortzónáján kívülre tesz, egy párkapcsolatba való beleugrás - nyomatékosítva a nézőben azt, hogy tényleg ez a világon az egyetlen lehetőség egy nő kiteljesedésére.









És hol van mindeközben Miranda?
Ha napjainkban forgatnánk a sorozatot, valószínűleg az ő története lenne a vezérfonal, a többiek pedig a körülötte keringő kisbolygók. Miranda a csapat rút kiskacsája, a legkevésbé előnyös külsejű szereplő, akit rengetegszer próbálnak meg feltüntetni a klasszik béna vénlányként. Mindezt úgy, hogy egy hímsoviniszta cégnél irreálisan magas óraszámban gürizik azért, hogy cégtárssá válasszák, kosztümeiben Iron Ladyként képviseli a dolgozó nőket, miközben egyébként ő a baráti kör lúzere, aki a legfurább alakokkal jön össze, mert hát a csapat lúzerének szála legalább legyen szórakoztató. És persze azért neki is be kell teljesítenie a princípiumot - hiszen több, mint húsz év szorgos munkája után egy nyilvánvalóan karrierista, sztahanovista karakter egyből lecsap a gyerekvállalás lehetőségére, mint tudjuk. Igen, ez annyira életszagú. Hát persze.









Mindezekkel együtt mégiscsak ő a történet legígéretesebb karaktere - nem hiába indult el érte a #WeShoulAllBeMirandas mozgalom, hiszen amíg Carrie Bradshaw lazán szórta a hétszáz dolcsikat a “We Should All Be Feminists” pólókra (ami az ő történetének tudatában megmosolyogtató), addig a csapat egyetlen - karaktere kinyírásáig - feministája, Miranda volt a leginkább elhanyagolva a négy szereplő közül.
És hogy mi, az Y generáció, a 2018-ban élők mit tanulhatunk mindebből?
A stílusos öltözködés művészetén kívül csupán azt, hogy mit ne tegyünk. Mit kerüljünk el az életünkben, mit a párkapcsolatunkban; hogy kínos hat éven keresztül az ablakban ücsörögve várni a Nagy Ő-t, akinek egyébként egyetlen teljesítménye, hogy Párizsba elutazik utánunk, amikor egyébként minden jellegű értesítés nélkül otthagyjuk a munkahelyünket, meg egyébként a három legjobb barátnőnket.
Talán az a konzekvencia, hogy legyünk egy kissé kevésbé Carrie-k, és Charlotte-ok, és egy kicsit jobban merjük a bennünk élő Samanthára és Mirandára figyelni.
Annak ellenére, hogy a sorozat nők sokaságát tartja össze, és mindannyiunk számára akad egy meghátorozó rész, sor vagy jelenet, melyben ráismerünk önmagunkra, nem szabad elfelejtenünk, hogy bár a SaTC remek guilty pleasure, az igazi nők még mindig körülöttünk élnek.
