Miért döntöttél úgy, hogy a diplomamunkádat a „divataktivizmus” köré építed fel? Hogy jött a téma?
A szakdolgozatomból fejlődött ki a diplomamunkám témája, ahol a társadalomkritika és a divat közti szakadék megszűnésével foglalkoztam. A szakdolgozathoz való kutatások során figyeltem fel rengeteg olyan tervezőre, akik kiállnak valamilyen probléma mellett és a kollekciójuk által közvetítik a saját véleményüket. Az elmúlt években egyre erősebbek ezek a megnyilvánulások a divat terén, ami szuper dolog. Nagyon inspiráló és merész dolognak tartom, ha valaki a saját nyelvén, e téren a divat világán keresztül kommunikál egy adott társadalmi vagy politikai problémát. Ezért is Vivienne Westwood munkássága volt az elsődleges a kutatások terén.
Gyulaháza 2017 elején robbant be a köztudatba, amikor kiderült, hogy a kis település 3 millió forint pályázati támogatást nyert el egy űrközpont építésére. Miért pont erre a botrányra fűzted fel a kollekciót?
A szakdolgozatom írása során leginkább a globális problémák voltak azok, amiket a legtöbb tervező a ruhák által kommunikáltak. Ezért is szerettem volna, ha a magyar aktuális problémákat emelem ki témának, hiszen abból van bőven.
A gyulaházi űrközpontról szóló hír abszurd hangulata volt az, ami igazán megfogott ahogy rátaláltam a cikkre. Erős és egyben humoros keretet ad a történetnek, ahogy egy két teljesen különböző világ találkozik. Ezesteben egy kis 3000 fős falu és egy utópikus űr kapcsolata.
A témára egyből elkezdtem azon gondolkodni, hogyan lehetne ezt a fura szürreális világot megjeleníteni grafikailag és formailag is. A címhez pedig Kubrick ikonikus filmjét vettem inspirálónak, így született a ’2020: Gyulaháza Odyssey’ név.
Hogyan jutsz el a kósza ötlettől a kész termékig?
Ha van egy kósza ötlet, egyből elkezdek rajzolni. Addig rajzolok míg egy adott forma meg nem tetszik, amit tovább fejlesztve tudok kivitelezni is akár. Sokszor nézem a Vogue honlapján szezonról szezonra a tervezőket, hogy a kollekciójukban egy kiválasztott hangulatot, témát, hogyan vezetnek végig a tervezés során. Viszont nagyon befolyásolja az, hogy az adott pillanatban milyen hangulatban vagyok.
Adott is volt a témámhoz a diplomamunkám tervezése során a falusi világ: öreg nénis otthonkák, gyógypapucsok. Anyagválasztásban is egy kettős világ jelenik meg: munkaruházat és a kevert szálas selymes anyagok. Keményebb, férfiasabb anyagok keverése a nőiesebb, finom anyagokkal. Fontos volt nekem, hogy ezek a darabok hordhatóak is legyenek.
A kollekcióhoz készült grafikáim szublimációs nyomással és hímzéssel készültek el.
Az egyetemen, hogy fogadták a munkáidat?
Kicsit tartottam a témától, hogy túl erős lesz de ezt ellensúlyoztam a humorral. A vicces és egyben szomorú valóság. A két szakvezető tanárom nagyon izgatott volt a témában, hogy ezt választottam. Tetszett nekik is ez a két abszurd világ kapcsolata, és az ahogy én elképzelem a dolgot. Örülök neki, hogy támogattak ezen a téren, hogy a saját világom szerint nyilvánítsak véleményt.
Hogyan tovább?
Tavaly diplomáztam BA öltözék- és kiegészítő szakon és most vagyok MA-s ugyanitt a METUn. Mindenképp szeretném befejezni tanulmányaimat. A későbbiekben szeretnék a társadalomkritikánál maradni, hiszen nagyon megtaláltam benne magamat. Ha van egy bizonyos aktuális probléma, ami érdekel, akkor azt mindenképp megjeleníteném az adott szezonális kollekciómban. Ilyen például ez a kollekcióm is: annyira odatettem magam ebbe a témába, hogy akár tudnám tovább is vinni.
De diploma után az Erasmus+ programmal szeretnék külföldre menni gyakornokként dolgozni valamelyik kisebb céghez, hogy fejlesszem magam akár a márkaépítésben is.
Hosszú távon itthon vagy külföldön képzeled el magad?
Elsősorban Magyarországon szeretnék kialakítani egy olyan márkát, ami az aktuálpolitikára reflektál, hiszen itt van bőven téma, amivel foglalkozni lehet. Szeretném, ha a külföldi vásárlói réteg is megismerné kis hazánk, lokális problémáit.
Szerinted van jövője a magyar divatban a politikai vagy a társadalmi aktivizmusnak?
Persze, hogy van, ha nem is olyan léptékkel halad előre, mint például az USA-ban vagy Nagy-Britanniában. Idővel része lesz, persze ez nem azt jelenti, hogy minden magyar divatcég ehhez fog nyúlni, de lesznek olyanok és már vannak is olyanok, akik kifognak/kiállnak valamiért. Nagy kiállás lenne a magyar divatmárkáknál is, mint ahogy a The Four 2016 tavasz nyári kollekciójukban tették. Ők a Népszabadság hirtelen bezárásáról szóló politikai botrányra reflektáltak és érdekes mert Ők voltak az elsők a magyar márkák közül, akik kiálltak egy eszme mellett és véleményt nyilvánítottak a kifutón.
Szerk.: Ez úton is szeretnénk Mesinek megköszönni, hogy szakított ránk időt a show után. A mi szemünkben a felvarrós kabát az egyértelmű fénypontja a kollekciónak és türelmetlenül várjuk, hogy többet lássunk! Ti mit gondoltok kollekcióról? Írjátok meg nekünk kommentben a FB oldalunkon!
Kocsis Emese kollekciója a BCEFW kifutóján
Lemaradtál a BCEFW divathétről? Olvasd el a riportjainkat:
1.nap
2.nap
3.nap
Credit
Első fotó: Tamas Barnabas
Diplomamunka fotó: Földi Ádám
Cosmic Gyulaház fotó: Duba Máté
Mua: Keserű Barbara
Modell: Kincső / vm model, Niki / angelface
Runway: Holecz Endre